Monday, 28 December 2009

Skodeng??

salam...  sape pnh kena timbir(bhs ganu) atau ketumbit(bhs baku)??? kalu kna mesti soalan pertama keluar dari mulut org yg tgk... oowwwhhhh.. ko skodeng ek?? skodeng dlm maksud mengintai org yg ble menimbulkan kontoversi.. ahhaha. korg mesti tau apa maksud aku.. sbb aku sndiri tk tau nk elaborate camner..

tue hanya mitos jer.. ala biasa arr org melayu byk sgt mitos2nyer.. kesian sape yg kna ngusik.. mmg makan dalam arr... sbb bukan sorg dua yg tegur... setiap org yg nmpak bnda kat mata tue pasti tegur yer tak?? ahaha..

bnda nie sbnrya terjadi akibat dari jangkitan kuman pada kelopak mata atau dakt ngn akar bulu mata tue.. bila dah kna jangkitan kuman maka dia akan menimbulkan tanda2 keradangan.. ha!! dak medik apa jer tnda2 dia?? ada 5 tau.. nie ha aku kasi tau..  rubor, calor, tumor, dolor,  functio laesa (latin word)- merah, panas, bengkak, sakit, hilang fungsi..  tak semestinya ada hilang fungsi tau....





timbir nie tak berbahaya.. tak sebabkan buta pon.. cuma bengkak, merah, kadang2 gatal, mata berair.. tue jah kan??
bnda alah nie tak berjangkit.. so korg tak yh arr takut kna kat korg ugak..

aku kalu kna nie aku biar jer.. nnti ilang arr... tapi nasihat dokter muhaya.. dia suruh pi jumpa dokter amik rawatan ngn antibiotik dan rawatan untuk mcegah dari timbir nie makin besar..  ubat antibiotik nie tujuan dia nak bunuh kuman2 yg menyebabkan timbir nih... so ikutlaa yer nasihat dokter...

k arr adios.. nak sambung baca buku.. exam just around d bucu...

p/s: sbnrya ada satu agi penyebab timbir nih.. aku malas nk elaborate..
  1.  jangkitan kuman pada pangkal bulu mata. 
  2. keradangan yang disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata  kalis air (kalazion). ---> AYAT DR. MUHAYA.. BKN AKU
kalu yg kedua tue treatment dia lain skit.. sbb dia agak besar.. dan kadang2 perlukan minor surgery tuk buang timbir tue..
apa2 maklumat ko search kat sini.. kredit to dr muhaya dan utusan 


p/s/s: sila2 laa skodeng lagi.. nnti bila korg tumbuh timbir nie.. korg jawab jer bukan sbb skodeng.. ahhaha.. explen kat diorg scr saintifik skit.. takde nyer skodeng ble sbbkan timbir... tapi kalu korg skodeng kat lubang2 yg kotor ker.. pastu kna mata.. ble jer korg kna jangkitan kuman... ahahhaha... 

3 comments:

ada.m0khtar said...

agaknye mmg betul la reason org dulu2 kaitkan sekodeng degn timbir mata ni sbb skodeng dari lubang yg kotor2 tu kan..

Qismina said...
This comment has been removed by the author.
Qismina said...

qis pon agak camtue ugak.. ehehhe.. kalu tk knapa plak org tua ckp camtue.. kdang2 mitos ada benarnyer ugak.. huhu