Tuesday, 29 December 2009

2 perkara...


2 perkara yg perlu kita kena ingat...  



  1. kebaikan org terhadap kita 
  2. keburukan kita kat org lain




manusia biasanya ingat kebaikan yg dia telah buat dan ingat keburukan org lain.... qis rasa mmg payah nak jumpa org yg ingat akan kebaikan org lain kepadanya dan keburukan yg telah dia buat kepada org lain... sbb dah mmg sifat manusia yg tak nak ingat kebaikan org dan hya ingat kejahatan yg org buat kat dia jer..


bnda nie qis termasuk skali tau... sbb qis pon manusia yg tak penah ingat bnda2 tue.. qis slalu ingt kebaikan qis buat kat kwn qis.. dan qis slalu ingt setiap ketidak senangan yg mereka buat dekat qis... yer arr bak kata kwn qis.. forgive yes.. but forget not... huhu.. tapi qis takk arr mcm dia... qis susah gak maafkan kesalahan org.. tapi last2 qis lupakan jer semua tue... ble tak konsider yg qis dah maafkan diorg.. huhu.. scara peribadi qis mmg seorg yg ego.. tinggi gler ego.. sbb tue mana nak ingat kebaikan org yg pnh buat baik ngn qis... huhu qis asyik duk ingat keburukan jer... tk pnh nak bersyukur bila dapat sebuah kebaikan...


hmm... qis dlm reformasi diri... nak transform diri kearah yg baik... tapi nak buat bnda nie kna ada disiplin yg kuat, motivasi yg teguh dan ketabahan.. qis nak cuba buat yg terbaik dalam diri.. yer laa.. qis dah dewasa dah.. tapi perangai mcm budak2.. tk mature langsung.. bila nk dibandingkan adik qis yg bari lepas spm tue lagi mature dari qis... dia slalu gak tegur qis.. cam terbalik jer.. adik bagi nasihat dkt kakak... tu laa lara sgt ngan kehidupan dunia dan lupakan akhirat... 


p/s buat diri sendiri: ganbatte!!!.. smoga berjaya... 




nota kaki: qis rindu kat mak skarg...

4 comments:

zella said...

hurm...
sblm ni kita asyik fkir kebaikan kita je kan...
kurang la fkir keburukan kita kat org lain...
same2 lah kita berazam dan menjadikan diri kita org yg lebih baik... =)

lagenda said...

Salam Ziarah.....

Setuju dengan saudari buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali baru aman hidup kita ni.Apa pun thank kerana melawat blog saya

Qismina said...

jom kita sma2 berazam untuk berubah mnjadi yg lebih baik.. tapi untuk melakukan perubahan tk semestinya menunggu tahun bru.. bila2 ms je perubhan ble dilakukan.. jgn asal tahun baru azam baru... k.. ganbatte..

Qismina said...

jom kita sma2 berazam untuk berubah mnjadi yg lebih baik.. tapi untuk melakukan perubahan tk semestinya menunggu tahun bru.. bila2 ms je perubhan ble dilakukan.. jgn asal tahun baru azam baru... k.. ganbatte..