Friday 19 March 2010

kelemumur menggangu anda??

Assalamualaikum.. 


Hari nie qis nak share pasal kelemumur sebab qis rasa bnda nie byak terjadi kat kita2. so enjoy jer laa baca ulasan qis pasal kelemumur dan ada kat bawah jenis 2 syampu yang boleh korang guna untuk mengatasi kelemumur ini.




bagi qis, semua org ada kelemumur ni sebab kelemumur atau dandruff adalah sel kulit kepala yang mati dan kering menggelupas. bezanya ada sesetengah orang yang penggelupasannya sedikit dan ada yang mengalami penngelupasan secara berlebihan. yang secara berlebihan ini yg bermasalah kepada kita.  secara fisiologis atau secara alaminya sel kulit kepala yang normal diperbaharui setiap 28 hari dan bagi masalah kelemumur ini, sel kulit kepalanya tumbuh dengan lebih cepat dan diperbaharui setiap 11 hari. Disini perlu diingatkan juga kalau kulit kepala kita ada pertumbuhan kulat yang berlebihan, pembetukan kelemumur akan bertambah berat.

Sebenarnya banyak faktor yang boleh menyebabkan terjadinya kelemumur ni. Antaranya adalah :

  • malas atau jarang bersyampu dan membilas rambut tidak sempurna terutama setelah pakai konditioner.
  • menggunakan  penyembur rambut atau gel yang terlalu kerap
  • menggunaan pewarna rambut yang tidak betul
  • pengeluaran minyak pada kulit kepala yang berlebihan
  • Perubahan hormon (yang nie qis tak sure hormon apa jer yg terlibat)
  • Tekanan perasaan
  • Daya imuniti yang rendah. (biasanya penderita HIV secara fisikal dikenali dgn byknya kelemumur di kepala dan bertatoo di bdnnya--> kes paling byk di tmpat qis)

Sekarang kita mengenal apa saja yang terjadi bila kepala kita berkelemumur. Antara gejala yang biasa terlihat adalah kulit kepala gatal dan menggelupas, dan terdapat  kelupasan kulit kepala (kelemumur) berwarna putih dan berminyak pada rambut, bahu dan pakaian.

Bagaimana untuk merawat kelemumur ni? seperti kalian tahu dan biasa kalian buat adalah apakai syampu anti kelemumur, berjaya atau tidak ia tergantung penyebab kelemumur itu. . Jom kita terjah, apa saja kandungan syampu anti kelemumur ni dan fungsi-funsi bahan kimia yang ada.


Syampu berkandungan zinc pyrithione berfungsi untuk mengurangkan kulat dan kelemumur
Syampu yang mengandungi tar untuk memperlahankan pertumbuhan sel
Syampu berkandungan salicylic membantu menghapuskan kelemumur
Syampu berkandungan selenium sulphide membantu mengurangkan pertumbuhan sel dan kulat
Syampu berkandungan ketoconazole membantu mengurangkan berbagai jenis kulat

Banyakkan jenis2 syampu anti kelemumur? yang penting adalah kandungan syampu yang bleh membanteras kelemumur kita kerana yang perlu kita lakukan adalah mengubati sesuai dengan penyebabnya.. takkan kalau kita sakit jantung, ubat gastrik yang ditelan. eheehe
jadi, bila beli syampu ushar2laa dkat isikandungan dia.. lihat bahan apa jer yang terkandung.. jangan asal tgk jenama dan iklan2 kat media.ok?

Bak kata lecturer qis. mencegah lebih baik dari mengubati. so, macam mana kita nak mencegah berlakunya kelemumur ini.

  • Syampu rambut  dengan kerap sekiranya kulit kepala berminyak. so pilih la syampu yang boleh dipakai lebih kerap.
  • Elakkan penggunaan bahan pendandan rambut secara berlebihan seperti penyembur, gel dan mousse rambut.

Seperti yang kita tahu, kelemumur ini terjadia kibat dari penggelupasan kulit secara abnormal, sekarang kita kenal pasti apa saja yang menyebabkan penggelupasan kulit kepala ini.



kalau nak tahu lebih lanjut ble google sendiri.. ehehee.. tak2.. boleh laa tnya qis. nnti qis cari jawapan dan bagi korang jawapan dari pertanyaan korang. k..