Thursday, 26 May 2011

[kesihatan] gastrik: makanan yang perlu dielakkan.

ini adalah perut

Makanan yang lebih umum dan minuman dilaporkan untuk mencetuskan atau memburukkan nyeri akibat gastritis atau ulser perut meliputi:
  • Spicy food --> makanan yang mengandungi cili, paprika, lada hitam dan cili rawit. rempah-rempah lain seperti Cinammon mungkin juga kerengsaan. Curry serbuk yang digunakan di sebahagian besar selatan masakan Asia (India, Thailand dan sebagainya) mengandungi kombinasi dari banyak rempah-rempah. 
  • Sayuran dan herba seperti bawang, lobak, paprika (Capsicum), peppadew dan bawang putih.    
  •  makanan dan diawetkan , terutama daging kerana kandungan pengawet dan rempah-rempah dalam makanan ini. Ini termasuk makanan acar. pengawet tertentu seperti monosodium glutamat (MSG) digunakan dalam masakan segar juga, seperti di masakan China dan beberapa makanan segera. 
  • Minuman berkafein seperti kopi, cola dan teh. minuman tenaga tertentu yang mengandungi kafein atau taurin juga mungkin terbukti menjadi iritan sebagai stimulan dalam minuman ini meningkatkan perembesan asid  perut.
  • Buah  dan jus buah-buahan masam seperti yang mengandungi limau, lemon dan limau boleh memburukkan gastrik. Tomato dan jus tomato juga mungkin terbukti menjadi bahan pencetus gastrik 
  • Makanan tinggi lemak dikenali untuk merangsang perembesan asid perut dan oleh kerana itu memburukkan gastritis atau ulser perut. 
  • Alkohol adalah suatu zat pencetus lain yang dikenali dan sementara itu tidak mungkin perlu dihentikan seluruhnya, pengambilan perlu dikurangkan secara drastik.
ps: memakan makann sperti bunga kantan, serai juga boleh menyebabkan terjadinya gastrik.  kata org tua2 mknn tersebut sejuk dan boleh menyebabkan kembung dan maknan yg kita makan tidak mudah cerna.. tp.. sy tak tau macam mn ia boleh dikaitkan dgn gastrik. mungik makann ini menyebabkan perembesan asid perut atau dia menstimulasi GERD. i dont know yet bout this.. huuuuu

4 comments:

armouris said...

lagi info tentang gastrik di SIHAT SELALU - Tanda dan Rawatan Gastrik

Nuyu said...

ohhh.. tq

ainol akasyah said...

terima kasih info ini..nak tanye sikit nie..erm ape site effect ea kalau kite ade gastrict..sbnar nye sy ade gastrict pastu kan asik nak sendawa je..mcm byk angin..asal ek

JOM BACA DRAMA NORA ELENA VERSI NOVEL..RUGI KALAU TERLEPAS BACA

jijah said...

sy pon cmtu.. klu tk terbuangn angin2 tu lgi mkin saket.. huuu

adekh acid2 tue bleh kuarkn gas? sbb perut mmg akn jd kmbung.. saket sgt2