Thursday, 30 September 2010

[personal] My feeling....

saya dilupakan..............


                                   sedihhhhhhhhhhh 





[cerita saya] bahasa melayu dan malaysia, merapu meraban...

hai kawan2... kawan2 nk tau tak? arini nufa bahagiaaaa sangat sebab nufa dah jumpa simkad nufa yg ilang... dah 2 hari 2 malam nufa duk cari akhirnya jumpoa jugak.. kawan2 sori yaaa. tulisan nufa nie jelek a.k.a burok. nufa tk pndai karang2 ayat. tengoklaaa tulisan nufa nie.. kata kerja, kata nama, adjektif dn semua kata2 yg lain dah ikut susunan dan tatabahasa yg betul. kawan2 jgn tiru nufa tau. nnti bahasa melayu kawan2 jadik teruk macam nufa gak. 

sekarang nufa tengok malaysia dah menaikkan budaya menggunakan bahasa melayu. iya sihh nufa sering kok ngelihat masyakat terutama kaum yg bukan bahasa melayu tidak tahu berbahasa melayu. walaupon mereka lahir dan tinggal di malaysia. kenapa yaa terjadi perkara macam nie? sekarang nufa salute dkt kerajaan kita sbb dah mkenaikkna martabat bahasa melayu.. syabas!



kawan2.. nufa kan.. tak pandai pon cakap omputih. nufa segan ngn kawan2 nufa.. diorg cakap omputih berabukkkk... caya laa kat diorg. walaupon nufa dan belaajr bahasa inggeris tue dari darjah satu.. sampai sekarg pon tk pandai2 mana,. camner nih? nufa nk sgt pandai ckp omputih.. tapi setiap kali nufa cuba cakap omputih, kawan2 nufa semua dah ketawa.. sedih tau. nufa tau laa ayat tak betul, grammar entah kemana.. kadang2 vocab pon ntah betul ntah tidak dipakainya.. 

tengok tue.. nufa dah merapu meraban.. meluahkan yg ntah pape.. tapi takpe. nufa senang bercerita kat dalam nie sbb nie jelaa tempat nufa luahkan isi hati nufa.. nufa tak pandai nk luahkan dkt makhluk yg bernama manusia.. nufa akan byk dia.. paling tak nufa nangis.. sbb nufa rasa dgn menangis semua bnda yg terbeban jadi lega walaupon hnya sementara. 

oklah kawan2 dari duk merqapu banyak2.. baik nufa blah dulu.. nnti bila nufa ada pape.. nufa datang cerita lagi yaaa... 


psstt: nufa syg org tue.. nama dia fadzil faiz... nnti kawan2 biasakanlaa ngn nama tue yaaa... bye2 kawan2.. 

[tutorial] origami: burung jenjang

origami burung

slamat mencuba.

Saturday, 25 September 2010

BIAR..




biar org kata aku buta,
biar org kata  tidak sepadan,
biar org kata aku mabuk kepayan,
biar.. biarkan saja mereka..

asal... asal aku tau isi hatiku
asal kau tau isi hatimu
asal ku tau isi hatimu
asal kau tau isi hatiku
dan asal kita sama tahu semua tntang isi hati kita

Wednesday, 15 September 2010

Wednesday, 1 September 2010

bahana kencing manis

Salam..

Sudah 2 hari berada di malaysia dn sejak sampai di terengganu, tempat tinggal nufa kat sebelah katil mak. Mak nufa skarg kt hospital untuk memasang alat untuk buat CAPD atau nama pnjangnya continous ambulatory peritonial dialysis. Dh hampir setahun mak nufa mengidap chronic kidney disease akibat dari komplikasi dari penyakit kencing manisnya. Kencing manis bukan satu penyakit yg ringan walaupon penyakit ini sangat mudah di hindar dn mudah diubati jika berada pada tahap awal. Penyakit kencing manis jika berlarutan sampai gula darah tidak dapat dikawal lagi, mulailah pelbagai penyakit menyinggah pada tubuh. Antara penyakit yg biasanya menyinggah adalah penyakit jantung, paru2, sakit buah pinggang kronik,dan lain2.

Hehe.. Tetiba lak crita pasl kencing manis nie. Tp serius. Bila dah terkena, rwatlah secepatnya.. Rawatannya tk susah. Hanya dengan melakukan senaman secara tetap dan menjaga pola makan agar seimbang.

Teringat kata2 seorg doktor. Makanan boleh mnjadi ubat dan ubat boleh menjadi makannan.. Mana satu yg mau kita pilih.. Menjadikan ubat sebagai makann atau menjadikan makanann sebagai ubat.. Fikir2kanlaah.

                                                                           CAPD tools