Wednesday 1 September 2010

bahana kencing manis

Salam..

Sudah 2 hari berada di malaysia dn sejak sampai di terengganu, tempat tinggal nufa kat sebelah katil mak. Mak nufa skarg kt hospital untuk memasang alat untuk buat CAPD atau nama pnjangnya continous ambulatory peritonial dialysis. Dh hampir setahun mak nufa mengidap chronic kidney disease akibat dari komplikasi dari penyakit kencing manisnya. Kencing manis bukan satu penyakit yg ringan walaupon penyakit ini sangat mudah di hindar dn mudah diubati jika berada pada tahap awal. Penyakit kencing manis jika berlarutan sampai gula darah tidak dapat dikawal lagi, mulailah pelbagai penyakit menyinggah pada tubuh. Antara penyakit yg biasanya menyinggah adalah penyakit jantung, paru2, sakit buah pinggang kronik,dan lain2.

Hehe.. Tetiba lak crita pasl kencing manis nie. Tp serius. Bila dah terkena, rwatlah secepatnya.. Rawatannya tk susah. Hanya dengan melakukan senaman secara tetap dan menjaga pola makan agar seimbang.

Teringat kata2 seorg doktor. Makanan boleh mnjadi ubat dan ubat boleh menjadi makannan.. Mana satu yg mau kita pilih.. Menjadikan ubat sebagai makann atau menjadikan makanann sebagai ubat.. Fikir2kanlaah.

                                                                           CAPD tools

No comments: