Tuesday 13 April 2010

[jiwang] CINTA part. 1

Cinta itu buta…indah bila kita bersama tapi pedih bila dilukai..kejam dirasakan..
Cinta…Hidup kita mcam terasa hampa tanpa cinta.Dalam hati ini tercipta ruang-ruang oleh ALLAH untuk kita menyimpan cinta itu.Banyak ruangnyaCINTA PADA ALLAH,CINTA PADA KAWAN,CINTA PADA KEKASIH,CINTA PADA KELUARGA,CINTA PADA ILMU.Dalam ruang yg sempit dalam sekeping hati di dada ini lah disimpan,di atur,di susun,dibahagi-bahagikan segala perasaan itu..indahnya ciptaan ALLAH..

Jiwa kita ini terasa hancur bagai puing-puing bangunan  yang berserakan tanpa sentuhan kasihmu cinta…setiap orang selalu memanggil manamu Setiap orang selalu memerlukan mu Setiap orang berusaha menggapaimu

Cinta….Mengapa ada saja yang selalu mengganggumu Mengapa ada saja yang selalu mempermainkanmu Merayumu, membuaimu..Kemudian mencampakkanmu..
Cinta…Engkau terlalu indah untuk disakiti Engkau terlalu berharga untuk dipermainkan Engkau terlalu sempurna untuk dicampakkan. Cinta…Jadilah engkau bak mutiara dilautan yang selalu bersinar  memancarkan cahayanya yang berkilauan Walau engkau berada dalam lumpur yang paling dalam..
Cinta…. Sebuah perasaan yang diberikan oleh Tuhan pada sepasang manusia untuk saling….saling mencintai, saling memiliki, saling memenuhi, saling pengertian Cinta……Tidak dapat berjalan apabila mereka mementingkan diri sendiri.Kerana dalam berhubungan, pasangan kita pasti menginginkan suatu perhatian lebih dan itu hanya boleh di dapat dari pengertian pasangannya.
Cinta adalah memberikan kasih sayang bukannya rantai. Cinta juga tidak boleh dipaksakan dan datangnya pun kadang secara tidak di sengaja. Cinta indah namun kepedihan yang ditinggalkannya kadang berlangsung lebih lama dari cinta itu sendiri.

Batas cinta dan benci juga amat tipis tapi dengan cinta dunia yang kita jalani serasa lebih ringan. Cinta itu perasaan seseorang terhadap lawan jenisnya karena ketertarikan terhadap sesuatu yang dimiliki oleh lawan jenisnya Namun diperlukan pengertian dan saling memahami untuk dapat melanjutkan hubungan, haruslah saling menutupi kekurangan dan mau menerima pasangannya apa adanya, tanpa pemaksaan oleh salah satu pihak. Berbagi suka bersama dan berbagi kesedihan bersama.
Cinta…Sesuatu yang murni, putih, tulus dan suci =yang timbul tanpa adanya paksaan atau adanya sesuatu yang dibuat-buat,… 


by: Abe Zuhe